Een Stom Ongeval!Chickens.jpg

(Het precieze verhaal!)

Een verzekeringsmaatschappij ontving volgende brief, na hun verzoek om meer details omtrent een ongeval van één van hun verzekerden:

Ik schrijf u om, op uw verzoek, meer uitleg te verschaffen over mijn onlangs gebeurd ongeval. In vakje nr. 3 van de ongevalsaangifte had ik als oorzaak van het ongeval ingevuld; “geprobeerd om een werk alleen te doen”. U zegt dat u dat niet begrijpt en dus zal ik dat nu uitleggen.

Van beroep ben ik metselaar. Op de dag van het ongeval was ik aan het werken op het dak van een nieuw gebouw van zes verdiepingen.

Toen mijn werk gedaan was, ontdekte ik dat ik nog ongeveer 260 kilo stenen over had. Liever dan ze met de hand naar beneden te dragen, besloot ik een ton en een katrol te gebruiken. Die katrol was bevestigd op de zesde verdieping. Ik maakte het touw vast op de grond, ging terug naar het dak, vulde de ton met stenen, ging terug naar beneden en maakte het touw voorzichtig los opdat de lading met 260 kilo stenen zachtjes naar beneden zou komen.

Maar in vakje 11 van het ongevalsrapport zult u lezen dat ik 67 kilo weeg. Tot mijn grote verrassing schoot ik dus opeens omhoog. Ik verloor even de bezinning en vergat het touw los te laten. Onnodig te zeggen dat ik zeer snel omhoog ging. In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen. Dit verklaart de hoofdwond en het gebroken sleutelbeen. Ik schoot nog verder omhoog. Tot de ton de grond raakte en de bodem er uitviel.

Zonder stenen weegt de ton nog slechts 25 kilo en ik weeg daarentegen 67 kilo. En zo begon ik dus een snelle afdaling. In de buurt van de derde verdieping kwam ik weer de ton tegen die omhoog kwam. En dat verklaart de gebroken enkels en de verwondingen aan benen en onderlichaam.

De ontmoeting met de ton had evenwel mijn val gebroken en toen ik tenslotte op de hoop stenen viel, brak ik slechts twee wervels. Helaas moet zeggen dat, toen ik op de hoop stenen lag en mij helaas niet kon bewegen van de pijn, ik weer mijn tegenwoordigheid van geest verloor en het touw losliet. De lege ton woog meer dan het touw en kwam dus naar beneden op mijn benen. En zo brak ik die ook.

Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het ongeval is gebeurd.

'Taking the path of least resistance, makes both men and rivers crooked.' - Unknown